fredag 8. februar 2013

"Hjem til meg" Av Trude Marstein













Jeg har lest ut boka "Hjem til meg" og sitter igjen veldig overrasket. Sist uke hadde vi besøk av litteratur kritikeren Margunn hvor vi nettopp diskuterte denne boka, som var svært spennende. Det er en roman som man kommer fort igang med i tillegg til at språket ikke er altfor vanskelig. Temaet kan diskuteres, i og med at noen kanskje vil si det er tabu å skrive om utroskap, men jeg personlig er veldig glad i bøker som er litt annerledes enn andre noe som fikk meg til å faktisk lese ut romanen. "Hjem til meg" vekket opp mange tanker, og fikk meg til å innse at selv om man omtrent har alt i livet, er man ikke feilfrie. I boka blir man godt kjent med hovedpersonen Ove, en velutdannet mann som stadig er utro og glir fra det ene forholde til det andre. Mens jeg leste boken, hadde jeg alltid ett håp om at hovedpersonen kanskje ville endre seg, og forfatteren er flink til å skildre følelser og sette seg inn i mannsrollen selv om det til tider kan bli litt ubehagelig for noen lesere. Det er fascinerende å lese at Trude samtidig har brukt store kontraster blant personene i boka, som f.eks. Ove sin første kloke kone, Wenche. Til hans andre kone Marion.

Anbefaler å lese denne på det sterkeste.

2 kommentarer:

  1. Takk til Tahmina for fint innlegg om "en av mine favoritter".. Du er en god leser og innlegget ditt fortjener å kommenteres av flere...:-)

    SvarSlett
  2. Jeg er virkelig enig i at forfatteren skaper et ubehag hos leseren. Vi vil jo så gjerne at Ove skal få orden på livet sitt!Boka setter igang mange diskusjoner, bl.a. den at når man tilsynelatende er en vellykket person mht. utdannelse, jobb, familie og økonomi, så er ikke det noen garanti for et godt liv. Han har det strevsomt, tror jeg. Godt skildret av Trude Marstein!

    SvarSlett