torsdag 6. desember 2012


I Mona Høvrings nye roman møter vi Olivia, ei ung kvinne i midten av tjueåra. Olivias hverdag er prega av distraksjoner og forvirring, noe jeg er sikkert på at mange i dagens samfunn sliter med, og det er nok mange som kan kjenne seg igjen i Høvrings karakter. Høvring skriver til tider svært poetisk og med stor sensibilitet, noe som gjør at språket flyter godt.

Boka tar for seg flere viktige politiske temaer. Blant dem finner vi kjønnsroller, diskriminering, utvandring og innvandring. Vi ser også språklige stammer og seksualitet. Dette er bare noen av temaene som Høvring berører.
 

3 kommentarer:

  1. Helt enig med deg, Magnus! Jeg likte at den hadde et så poetisk og vakkert språk, det gjorde boka god og interessant. En annen ting jeg syns var bra, var da hun ofte hadde bare ett ord eller en setning som stod helt alene på en side rett før hun begynte på et nytt kapittel. Det gjorde teksten estetisk i form av at den er flertydig og fremstår som en gåte ingen kan finne et riktig svar på. Jeg ble satt i en slags tenkeboks hvor jeg prøvde å tolke hva budskapet med akkurat det ordet eller den setningen var i forhold til kapitelet etter. Hun tar opp mange temaer som du sier Magnus, og det mener jeg også er med på å styrke bokens kvalitet.

    SvarSlett
  2. I dag begynte jeg akkurat på boka "jeg nekter" av per petterson, så jeg har ikke kommet så langt. Det jeg syns er bra med boka er at den er fengende fra starten, og jeg fikk lyst til å lese mer. Jeg ble nysjerrig på hva som kom til å skje, og nysjerrig på hvilke forhold de forskjellige personene i boka har til hverandre.

    Så langt virker personene og handlingen realistisk. Skal ikke røpe hva som skjer, men fisking, og møte på en gammel venn er ganske normalt, selv om hovedpersonen virker litt rar.

    SvarSlett
  3. Skal starte på den nå snart, blir interessant, bra innlegg

    SvarSlett